Meer (en vooral de juiste!) volgers op Instagram, Twitter en Facebook

Je hebt een bedrijf. Een website. Een account op Twitter, Facebook en/of Instagram. Je weet wat je online doelstellingen zijn, wie je doelgroep is en wat je gewenste imago moet zijn.

Tijd om je boodschap van de daken te schreeuwen. Dus heb je publiek nodig. Ik geef je 10+1 tips om meer (en de juiste) volgers te krijgen.

Waarom wil je eigenlijk volgers hebben?

Een post plaats je snel en makkelijk en is dus een uitstekende manier om laagdrempelig te communiceren. Wie ben je, wat heb je te bieden. Hoe meer mensen dat weten, hoe beter.

Bovendien kunnen jouw volgers razendsnel een interessant artikel of link naar een website (liefst de jouwe) doorsturen naar hun eigen volgers. Zo bereik je in korte tijd nog meer mensen.

Tot slot kunnen je volgers ook een bron van inspiratie zijn. Als je ze terugvolgt tenminste. Het zijn tenslotte ook vakmensen die blogs delen, het laatste nieuws delen en wellicht het antwoord hebben op een vraag waar jij mee worstelt. Doe daar je voordeel mee.

1. Het gaat niet om het aantal volgers – het gaat om de juiste volgers

Laat je niet gek maken door de hoeveelheid volgers van anderen. Wat heb je aan 1000 volgers als ze jouw berichten waarschijnlijk niet eens lezen? Ga voor kwaliteit.

Volgers komen vanzelf als jij interessante zaken deelt of zinvolle, leuke reacties geeft.

2. Ga zelf volgen

Het volgen van mensen leidt vaak tot nieuwe volgers, de meesten van ons volgen hun volgers immers graag terug. Twitter en Instagram zijn geen media om te zenden, maar een medium om relaties aan te gaan. De meeste tips hieronder zijn dan ook gebaseerd op dat principe.

3. Kijk naar de aanbevelingen van een ander

Het is erg handig om inspiratie op te doen bij andere mensen. Kijk wie zij volgen, wie zij aanbevelen. Aanbevelen gebeurt vaak op vrijdag met de hashtag #ff of #followfriday.

4. Snuffel in lijsten

Bekijk andermans lijsten om snel de juiste volgers te vinden.

5. Zoek via search.twitter.com

Ben je actief op Twitter? Op de website search.twitter.com kun je zoeken op vaktermen, keywords, interessegebieden of locatie.

6. Zonder profielfoto en bio geen volgers

Mensen willen weten wie je bent voordat ze je gaan volgen. In je bio staat (kort maar krachtig) wie je bent en wat je te bieden hebt. Gebruik vooral ook de juiste hashtags, in mijn geval #highendcontent.

7. twittergids.nl – Top 100

Op twittergids.nl staan lijsten met gebruikers. De gids baseert zijn ranking overigens op de informatie uit je twitterbio, dus zorg dat die bio compleet is en de juiste zoekwoorden bevat. Wie weet kom je er op een dag ook in.

8. Google op bio’s

Met Google kan je zoeken in bio’s. Stel dat je mensen zoekt die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw webwinkel met kinderkleding. Typ dan de volgende zoekopdracht in bij Google:

intitle:”moeder* on twitter” OR intext:”bio * moeder” site:instagram.com

Het woord ‘moeder’ kan je natuurlijk vervangen door elk ander willekeurig woord.

9. Google op locatie

Of zoek met Google naar locaties. Erg handig voor ondernemers die zich richten op de lokale bevolking. Wil je meer volgers uit Utrecht? Tik dan in:

site:twitter.com/* location+Utrecht
site:instagram.com/* location+Utrecht
site:pinterest.com/* location+Utrecht

10. Laat weten dat je er bent!

Zet het op je website, op je LinkedIn, in je e-mailhandtekening. Draag een t-shirt met je instagram-account, laat je auto beletteren en laat het eens vallen op een feestje. Kortom, schreeuw het van de daken.

Tot slot, 1 bonustip

Tip 1 – Ontvolg en ruim je tijdslijn op

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Echt! Als je wilt bloeien, moet je eerst snoeien.

Als je een winkel in Utrecht runt, heb je niet zoveel aan volgers uit Maastricht. Tenzij het een leverancier is of een medewinkelier die heel leuke posts plaats.

Concentreer je daarom op een klein groepje mensen die jou écht volgen en met wie je interactie aangaat. Lees ook wat zij te melden hebben en neem de tijd om daarop te reageren. Dat werkt veel beter dan een massa volgers te hebben die niets voor je betekenen.

365 dagen inspiratie voor nieuwe content?


Iedereen wil gehoord worden! Daarom help ik ondernemers met een succesvolle contentstrategie waarmee ze tijd besparen én een groter podium creëren.

Meer bezoekers, meer volgers, meer klanten, minder tijd en vooral minder gedoe.

Meer weten? Mijn nieuwsbrief is een goed begin ⬇

* Je ontvangt de nieuwsbrief maandelijks. Uitschrijven kan met één klik.