Meer (en vooral de juiste!) volgers op Instagram, Twitter en Facebook

Je wilt meer volgers. Een groter podium om je missie te kunnen uitdragen. Dan is maar één manier om op te vallen tussen die eindeloze stroom aan content. En dat is door je volgers een reden te geven om je te houden en je content te delen.

In dit artikel geef ik je 10 tips om meer (en vooral de juiste!) volgers te krijgen.

Waarom wil je eigenlijk volgers hebben?

Een post plaats je snel en makkelijk en is dus een uitstekende manier om laagdrempelig te communiceren. Wie ben je, wat heb je te bieden. Hoe meer mensen dat weten, hoe beter.

Bovendien kunnen jouw volgers razendsnel een interessant artikel of link naar een website (liefst de jouwe) doorsturen naar hun eigen volgers. Zo bereik je in korte tijd nog meer mensen.

Tot slot kunnen je volgers ook een bron van inspiratie zijn. Als je ze terugvolgt tenminste. Het zijn tenslotte ook vakmensen die blogs delen, het laatste nieuws delen en wellicht het antwoord hebben op een vraag waar jij mee worstelt. Doe daar je voordeel mee.

1. Het gaat niet om het aantal volgers – het gaat om de juiste volgers

Laat je niet gek maken door de hoeveelheid volgers van anderen. Wat heb je aan 10.000 volgers als ze jouw berichten waarschijnlijk niet eens lezen? Ga voor kwaliteit.

Ook in een kleine markt, kunt je grote impact hebben. Als je er maar voor zorgt dat je doelgroep bij jou de meest waardevolle informatie en oplossingen kan halen.

2. Ga zelf volgen

Het volgen van mensen leidt vaak tot nieuwe volgers. Twitter en Instagram zijn geen media om te zenden, maar om relaties aan te gaan.

De meeste tips hier zijn dan ook gebaseerd op dat principe.

3. Kijk naar de aanbevelingen van een ander

Het is erg handig om inspiratie op te doen bij andere mensen. Kijk wie zij volgen, wie zij aanbevelen.

Aanbevelen gebeurt vaak op vrijdag met de hashtag #ff of #followfriday.

4. Snuffel in lijsten

Bekijk andermans lijsten om snel de juiste volgers te vinden.

5. Zoek via hashtags of search.twitter.com

Ben je actief op Twitter? Op de website search.twitter.com kun je zoeken op vaktermen, keywords, interessegebieden of locatie.

Op Instagram kun je zoeken op relevante hashtags #.

6. Zonder profielfoto en bio geen volgers

Mensen willen weten wie je bent voordat ze je gaan volgen.

Zet in je bio (kort maar krachtig) wie je bent en wat je te bieden hebt. Gebruik ook hier de juiste hashtags, in mijn geval #highendcontent.

7. Google op bio’s

Met Google kan je zoeken in bio’s. Stel dat je mensen zoekt die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw webwinkel met duurzame kinderkleding. Typ dan de volgende zoekopdracht in bij Google:

intitle:”moeder* on twitter” OR intext:”bio * moeder” site:instagram.com

Het woord ‘moeder’ kan je natuurlijk vervangen door elk ander willekeurig woord.

8. Google op locatie

Of zoek op Google naar locatie. Erg handig voor ondernemers die zich richten op de lokale bevolking. Wil je meer volgers uit Utrecht? Tik dan in:

site:twitter.com/* location+Utrecht
site:instagram.com/* location+Utrecht
site:pinterest.com/* location+Utrecht

9. Laat weten dat je er bent!

Zet het op je website, op je LinkedIn, in je e-mailhandtekening. Draag een t-shirt met je instagram-account, laat je auto beletteren en laat het eens vallen op een feestje.

Kortom, schreeuw het van de daken.

10. Ontvolg en ruim je tijdslijn op

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Echt! Als je wilt bloeien, moet je eerst snoeien.

Als je een winkel in Utrecht runt, heb je niet zoveel aan volgers uit Maastricht. Tenzij het een leverancier is of een medewinkelier die heel leuke posts plaats.

En blokkeer gerust Amerikaanse volgers. Kleine kans dat zij écht geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Jouw posts worden getoond in aan een klein groepje van je volgers, dan wil je liever dat binnen dat kleine groepje de échte geïnteresseerden zitten en niet de bots.

Concentreer je dus op een klein groepje mensen die jou écht volgen en met wie je interactie aangaat. Lees ook wat zij te melden hebben en neem de tijd om daarop te reageren. Dat werkt veel beter dan een massa volgers te hebben die niets voor je betekenen.

365 dagen inspiratie voor nieuwe content?

Iedereen wil gehoord worden! Daarom help ik ondernemers aan een succesvolle contentstrategie waarmee ze hun zichtbaarheid vergroten, bezoekersaantallen verdubbelen en toch tijd overhouden.

Meer weten? Mijn nieuwsbrief is een goed begin ↓

* Je ontvangt de nieuwsbrief maandelijks. Uitschrijven kan met één klik.