Merkcommunicatie met maatschappelijke betrokkenheid tijdens het coronavirus

Sinds eind januari 2020 domineert het coronavirus het nieuws. Dat zorgt voor onzekerheid bij bedrijven en ondernemers en heeft grote impact op het gedrag van mensen. Maar het zorgt ook voor samenhorigheid en bedrijven tonen – meer dan ooit – hun maatschappelijke betrokkenheid. In deze gastblog bespreekt Jeroen van der Zwet van JM Promotions 7 creatieve advertenties van bekende merken die laten zien dat commercie prima kan samengaan met maatschappelijke betrokkenheid.

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Gemma Steeman

Ajax en Feyenoord bedanken het zorgpersoneel

Eind februari kon de klassieker tussen Ajax en Feyenoord, vanwege de opkomst van het coronavirus, geen doorgang vinden. In plaats daarvan sloegen ze de handen in elkaar om zorgpersoneel te bedanken voor hun inzet.

Met een billboard reden beide topclubs langs ziekenhuizen in Rotterdam en Amsterdam. Op het billboard stond te lezen: Hand op hand voor onze dapp’re strijders in de zorg. Een prachtige boodschap van de doorgaans aartsrivalen.

Stay Home of the whopper

Toen werd aangekondigd dat de horeca vanwege corona dicht moest, besloot Burger King daar sterk op in te haken.

Home of the Whopper werd omgetoverd Stay Home of the Whopper, met de oproep om vooral thuis te blijven. Een mooi voorbeeld waarbij het bedrijf van ondergeschikt belang is. Later werd besloten om het afhalen van eten bij restaurants weer mogelijk te maken en de drive-thru’s van Burger King weer beschikbaar te stellen.

Starbucks past het logo aan en adviseert mondkapjes

Toen in China – en later in Europa – het coronavirus uitbrak, probeerden veel winkels om toch zo lang mogelijk open te blijven. Wel waarschuwden ze winkelend publiek voor de gevaren van covid-19.

Neem bijvoorbeeld Starbucks, waarbij de bekende zeemeermin uit het logo werd voorzien van een mondkapje. Uiteindelijk werd het bedrijf vanuit de overheid gesommeerd om haar deuren te sluiten.

Nike maakt statement en tovert Swoosh om tot mondkapje

Toen grote sportevenementen werden afgelast, kwam Nike met een sterk statement: If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance met daaraan toegevoegd: Play inside, play for the world.

Nike vraagt niet zozeer aandacht voor het eigen merk, maar voor het belang van binnenblijven. Ook de bekende slogan Do the right thing sluit mooi aan bij deze uiting.

De Swoosh als mondkapje maakt de boodschap compleet. Just wear it!

IKEA komt met de Stay Höme handleiding voor de thuisblijvers

Ook IKEA moest noodgedwongen haar deuren sluiten. De beperkende maatregelen zorgden voor meer bezoekers en dat was niet de bedoeling. Om de mensen thuis te vermaken, bedacht IKEA een typische handleiding en een productnaam: Stay Höme.

Bij deze creatieve marketing-uiting is een vertaalslag gemaakt van business naar boodschap, uiteraard in de bekende huisstijl van IKEA. Je hebt alleen een sleutel, een slot en 100 rollen toiletpapier nodig om de instructies te volgen. Succes en Stay Höme!

McDonald’s doet ook aan social distancing

Ook restaurantketen McDonalds neemt wereldwijd maatregelen tegen het coronavirus. In een paginagrootte advertentie in diverse dagbladen roept de fastfoodketen haar gasten op om thuis te blijven of om te kiezen voor McDrive en McDelivery.

De restaurants zijn wel geopend, maar de boodschap social distancing is daar leidend. Om de boodschap kracht bij te zetten besloot de marketingafdeling een aangepast logo de wereld in te slingeren waarbij de Gouden Bogen een stukje uit elkaar staan.

Pornhub leeft mee met de thuiswerkers

Veel bedrijven bieden hun producten tijdelijk gratis aan of maken een mooi gebaar ter ondersteuning van de Covid19-bestrijding. Door de coronacrisis kijken thuiswerkende Nederlanders meer porno dan normaal en daar speelt Pornhub slim op in.

Je kunt nu gratis gebruik maken van de volledige dienstverlening, dus ook van premium video’s waar normaal gesproken een betaald abonnement voor nodig is. De boodschap mag duidelijk zijn.

De meerwaarde van content met maatschappelijke betrokkenheid

In tijden van crisis is het belangrijk om het sentiment van je publiek in de gaten te houden. Vaar niet op je vaste koers, maar neem even de tijd, kijk wat er leeft onder je publiek, wees flexibel en pas je strategie eventueel aan.

Juist nu kan de meerwaarde van écht goede content goed naar voren komen. Hoe? In dit artikel krijg je 3 tips om maatschappelijke betrokkenheid te tonen met jouw content in tijden van crisis.

Gratis e-book: hét geheim van content die de moeite waard is om te delen

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.