Content maken: herken deze 6 tijdslurpers!

Het maken van content kan tijdrovend zijn. Het slurpt tijd en energie om elke dag een nieuwe blog, vlog, podcast of Insta-storie te moeten maken. Gelukkig kan het ook anders. Focus liever op goede content en nog 5 manieren om (betere) content te maken in minder tijd.

Het lijkt zo makkelijk; een goede contentplanning maken, regelmatig een nieuwe blog schrijven, een paar onweerstaanbare weggevers bedenken en consequent nieuwsbrieven versturen.

Maar je kunt er een dagtaak aan hebben. Hoe doen anderen dat? Elke dag nieuwe content publiceren en aanwezig zijn op sociale media? Waar halen ze de tijd vandaan?

Maak content in minder tijd: herken deze 6 tijdslurpers.

1. Je maakt veel content ipv. goede content

34% van de webredacteuren, contentmakers en contentmanagers publiceert meerdere malen per week content. 24% zelfs dagelijks!*

De gedachte hierachter is vaak dat veel content ervoor zorgt dat je online goed vindbaar bent én dat er altijd wel iets tussenzit dat waardevol is voor de klant.

Een groot misverstand.

Want veel content maken is tijdrovend. Het kost je veel tijd om steeds iets nieuws te verzinnen, te schrijven, te filmen en te onderhouden.

Míjn grootste eyeopener was toen ik me realiseerde dat niet alleen de contentmaker, maar óók de doelgroep zich overweldigd voelt door die eindeloze stroom content.

Ze willen helemaal niet meer content. Ze willen goede content.

Teveel keuze heeft een verlammend effect op mensen.

En daarmee bereik je het tegenovergestelde: ze klikken niet door, ze klikken weg.

Dus de basisregel van high-end content is: doe minder, niet meer, maar wel beter.

65% vindt het maken van goede content een uitdaging

2. Je hebt geen contentmissiestatement

Online succes begint bij een contentmissiestatement. Dat geeft antwoord op de vraag waarom jij content maakt en beschrijft dé reden dat klanten tijd en energie stoppen in het lezen (of kijken) van jouw content.

Een contentmissiestatement gebruik je je om de relevantie van je content te toetsen. Elk stuk content dat je oplevert, toets je eerst aan je missiestatement. Het is je baken om NEE te zeggen tegen content die niet bijdraagt aan je doelstelling.

Mijn contentmissiestatement is:

Ik geloof dat we internet vaker moeten inzetten om maatschappelijke thema’s goed op de kaart te kunnen zetten. De wereld kan namelijk wel wat meer mooie, inspirerende content gebruiken! Daarom help ik sociale, maatschappelijk en/of bevlogen organisaties met het ontwikkelen van een ijzersterke, heldere en tijdbesparende contentstrategie waarmee zij hun missie een welverdiende boost kunnen geven en meer impact zullen realiseren.

Heb jij geen contentmissiestatement? Het is een zeer effectieve manier om tijd te besparen en de kwaliteit van je content te toetsen, maar ook een belangrijk instrument om consequent je purpose en unique selling point te verweven in je content.

3. Je denkt te weten wat je doelgroep wil

Kwalitatieve, high-end content wordt altijd gemaakt voor de gebruiker. Verspil geen tijd door te raden waar zij van wakker liggen en daar vervolgens content bij te maken.

Doe onderzoek. Ga met ze in gesprek, kijk naar de zoekvragen die worden ingetypt in Google of in het zoekveld op je eigen website. Welke vragen komen binnen bij sales of bij de servicedesk? Wat willen mensen van je weten op een verjaardag of netwerkborrel?

Gebruik al die informatie om erachter te komen welk probleem ze hebben en wat hun grote verlangen is. Wat zorgt ervoor dat mensen geïnteresseerd blijven in jouw content? Waar zit hun information gap?

Test het met een panel en gebruik altijd je contentmissiestatement om te toetsen over welke thema’s je uiteindelijk besluit content te maken.

4. Je maakt geen gebruik van templates en vaste formats

Wil je tijd besparen? Kies dan voor templates en vaste formats!

Dat zorgt niet alleen voor herkenning en meer tijd, maar vooral ook resultaat. Want je zult snel leren welke formats een bijdrage leveren aan je doelstellingen, zichtbaarheid en impact.

Experimenteer, begin klein, monitor je successen en ga daarna opschalen.

Kies voor kwalitatief goede high-end content: niet meer, wel beter. De juiste formats, checklists en templates helpen daarbij!

5. Je doet niet aan contentbatching

De sleutel tot online succes is consistentie. Net als bij sporten merk je pas resultaat wanneer je regelmatig aanwezig bent.

De ultieme methode om regelmatig high-end content te kunnen publiceren, is door een voorraad aan te leggen. Dat noemen we contentbatching: je blokt één dag in je agenda en maakt op die dag alle content voor de komende periode.

De tijd dat je steeds een nieuwe invalshoek bedenkt, hier een artikel over schrijft en dit vervolgens publiceert is voorbij. Geen losse content meer. Dat slurpt tijd en energie!

Wat is contentbatching?

Contentbatching is enorm effectief als je efficiënter wilt werken. Je zit nooit meer zonder inspiratie en kunt nu je content vooruit inplannen.

Bovendien zorgt het inrichten van zo’n contentcyclus ervoor dat elke blog, vlog, podcast, e-book of sociale media-post onderdeel is van een groter geheel. Alle content is op elkaar afgestemd, en dat zorgt voor samenhang en versterking van losse elementen.

6. Je publiceert pas als je content perfect is

Je kunt veel tijd besparen door niet perfect te willen zijn.

Neem kleine stapjes. Zeker in het begin. Als je een fout maakt, leer je daarvan. En het mooie aan internet is dat je snel kunt aanpassen en verbeteren. Alles is een leerproces.

Door dat leerproces ga je juist sneller resultaat zien, de lessen die je daaruit haalt duren een eeuwigheid wanneer je steeds wacht tot alles perfect is.

Begin gewoon met wat je snapt. Of met wat je kunt.

Ik werk inmiddels ruim 12 jaar als zelfstandig ondernemer en weet hoeveel tijd en energie het slurpt om elke dag nieuwe content te moeten maken.

Dus ik help sociale organisaties (en/of bedrijven die voelen dat ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben) om een slimme, tijdbesparende contentmachine in te richten waar moeiteloos authentieke content uitrolt. Ik noem dat crispy, high-end content.

Meer weten? Je bent van harte welkom! Schrijf je hieronder in voor mijn nieuwsbrief ↓ of neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Ik leg je graag uit wat high-end content voor jou zal betekenen.

365 dagen inspiratie voor nieuwe content?

Iedereen wil gehoord worden! Daarom help ik ondernemers aan een succesvolle contentstrategie waarmee ze hun zichtbaarheid vergroten, bezoekersaantallen verdubbelen en toch tijd overhouden.

Meer weten? Mijn nieuwsbrief is een goed begin ↓

* Je ontvangt de nieuwsbrief maandelijks. Uitschrijven kan met één klik.